Kişinin yaneşeliığı cemiyet içre kıymeti olan , kudret, hâl ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı yapılabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına yarar ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık nazaran;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değaksiyontirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baz öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler ciğerin tıpkıdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran değaksiyonebilir, fakat sürecin doğkakımı değaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birkötü filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içre eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, kişioğlu ciğerin hayat boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere yarar olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise bizatihi gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç baz ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; okul içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan geriları kadar istenilen davranış değaksiyoniklikleridir.